در مورد معنای دیگر جنّة ک پنهان بودن و پوشیدگی است،

این آیه دلالت دارد که:

فَلَمّا جَنَّ علیهِ اللّیلُ رآی کوکباً

در جریان برهان افول ک مربوط ب حضرت ابراهیم سلام الله علیه است، فرمود:

هنگامی ک تاریکی و خفای شب او را پوشانید؛ ستاره ای بزرگ و درخشان را دید.

یا کلمه ی مجنون؛ یعنی در حقیقت کسی ک ب دلایلی عقلش مخفی و پنهان شده؛ یا بهتر است بگوییم عقلش تحت پوشش عواملی قرار گرفته.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

و اما نکته ی قابل تأمل اینکه:

همانطور ک می دانیم قرآن کریم و آیات و الفاظ آن

ظاهری دارند و باطنی. 

حال بنگر ک هر باطن، خودش در درون خود باطنی دیگر دارد.

بطن اندر بطن.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

مسلّماً قرآنی ک وحی الهی است و از عالمی مافوق این عالم ظاهر تنزل یافته،

صرفاً جهت القای یکسری رویدادها نیامده و مفهوم عمیقتری در خفای این ظاهر آیات و کلمات نورانی قرآن حکیم نهفته است.

و ما نیز می بایست هنگام تلاوت آیات و کلمات عمیق این کتاب آسمانی، ب مفاهیم معنوی و درونی و عمق و ژرفای آنها توجه کنیم.

با این توضیح

پس اگر ب عبارتی همچون :

جنّاتٍ مِن نَخیلٍ و أعنابٍ

بر می خوریم، 

مسلّماً مفهوم ظاهری مراد نیست.

مفهوم باطنی چیست؟

اگر ب مفهومی ک از جنة گفته شد دقت کنیم؛

ک ب معنای پنهان و محفوف بودن است؛

جنات من نخیل و أعناب یعنی چه؟

اینجاست ک خواه ناخواه برآن می شویم ک ب مفهوم باطنی نخیل و اعناب رجوع کنیم.

مفهوم باطنی نخیل و أعناب چیست؟

نخیل جمع نخل (خرما) است و أعناب (انگور) جمع عِنب.

ب این تصاویر نگاه کنید:

النّخیل

ألأعناب

وجوه مشترک نخیل و اعناب را پیدا کنید.

بقول شاعر میر فندرسکی:

چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی

صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی

یعنی هرچیزی ک شما در این عالم صورت و ظاهر می بینید، 

مطمئناً باطنی در عوالم مافوق دارد.

خب

باطن و حقیقت باطنی نخیل و اعناب چیست؟

در آیات و نشانه های الهی دقت و تدبر کنید.

و وقتی می فرماید:

جنّاتٍ من نخیل و أعناب

معنای ظاهری این است :

باغها و بوستانهایی از درختان خرما و درختان انگور.

اما معنای باطنی آن چیست؟

یعنی حقایق و اسرار پنهانی ک در نخیل و اعناب نهفته است.

کتابها باید برای آن نوشت.

باشد بوقتش.

************************

سیر و گشت ما در جنت مکان،

همچنان ادامه دارد.

با ما همراه باشید.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها