در مورد معنای دیگر جنّة ک پنهان بودن و پوشیدگی است،
این آیه دلالت دارد که:
فَلَمّا جَنَّ علیهِ اللّیلُ رآی کوکباً
در جریان برهان افول ک مربوط ب حضرت ابراهیم سلام الله علیه است، فرمود:
هنگامی ک تاریکی و خفای شب او را پوشانید؛ ستاره ای بزرگ و درخشان را دید.
یا کلمه ی مجنون؛ یعنی در حقیقت کسی ک ب دلایلی عقلش مخفی و پنهان شده؛ یا بهتر است بگوییم عقلش تحت پوشش عواملی قرار گرفته.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
و اما نکته ی قابل تأمل اینکه:
همانطور ک می دانیم قرآن کریم و آیات و الفاظ آن
ظاهری دارند و باطنی.
حال بنگر ک هر باطن، خودش در درون خود باطنی دیگر دارد.
بطن اندر بطن.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
مسلّماً قرآنی ک وحی الهی است و از عالمی مافوق این عالم ظاهر تنزل یافته،
صرفاً جهت القای یکسری رویدادها نیامده و مفهوم عمیقتری در خفای این ظاهر آیات و کلمات نورانی قرآن حکیم نهفته است.
و ما نیز می بایست هنگام تلاوت آیات و کلمات عمیق این کتاب آسمانی، ب مفاهیم معنوی و درونی و عمق و ژرفای آنها توجه کنیم.
با این توضیح
پس اگر ب عبارتی همچون :
جنّاتٍ مِن نَخیلٍ و أعنابٍ
بر می خوریم،
مسلّماً مفهوم ظاهری مراد نیست.
مفهوم باطنی چیست؟
اگر ب مفهومی ک از جنة گفته شد دقت کنیم؛
ک ب معنای پنهان و محفوف بودن است؛
جنات من نخیل و أعناب یعنی چه؟
اینجاست ک خواه ناخواه برآن می شویم ک ب مفهوم باطنی نخیل و اعناب رجوع کنیم.
مفهوم باطنی نخیل و أعناب چیست؟
نخیل جمع نخل (خرما) است و أعناب (انگور) جمع عِنب.
ب این تصاویر نگاه کنید:
النّخیل
ألأعناب
وجوه مشترک نخیل و اعناب را پیدا کنید.
بقول شاعر میر فندرسکی:
چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
یعنی هرچیزی ک شما در این عالم صورت و ظاهر می بینید،
مطمئناً باطنی در عوالم مافوق دارد.
خب
باطن و حقیقت باطنی نخیل و اعناب چیست؟
در آیات و نشانه های الهی دقت و تدبر کنید.
و وقتی می فرماید:
جنّاتٍ من نخیل و أعناب
معنای ظاهری این است :
باغها و بوستانهایی از درختان خرما و درختان انگور.
اما معنای باطنی آن چیست؟
یعنی حقایق و اسرار پنهانی ک در نخیل و اعناب نهفته است.
کتابها باید برای آن نوشت.
باشد بوقتش.
************************
سیر و گشت ما در جنت مکان،
همچنان ادامه دارد.
با ما همراه باشید.
درباره این سایت